„Wszystka wiedza pochodzi z doświadczenia. Doświadczenie jest produktem rozumu.” /Immanuel Kant/
Chemia i fizyka to nauki ścisłe, które często trudno uczniom zrozumieć, ale na podstawie wiedzy chemicznej i fizycznej można wyjaśnić wiele zjawisk zachodzących w życiu codziennym. Celem naszego konkursu było przede wszystkim pokazanie, że chemia i fizyka potrafią bawić oraz zachęcanie uczniów do samodzielnego przeprowadzania eksperymentów i rejestrowania zjawisk fizycznych oraz chemicznych w otaczającym świecie, poszukiwanie młodych talentów i popularyzacja nauk przyrodniczych.
W konkursie mogły brać udział zespoły jednoosobowe lub dwuosobowe. Zadaniem każdego zespołu było przygotowanie dwu dowolnych doświadczeń (jedno z fizyki i jedno z chemii). Tematyka doświadczenia była dowolna. Konkurs przebiegał w dwóch etapach. W pierwszym etapie wzięło udział łącznie 20 uczniów, którzy sfilmowali doświadczenia i dostarczyli nagrania wraz z kartą doświadczenia do oceny organizatorom. 6 grup z największą liczbą punktów zakwalifikowało się do II etapu konkursu. Finaliści zaprezentowali przygotowane w I etapie doświadczenia wraz z wyjaśnieniem tym razem przed komisją konkursową.
Prezentacje zostały ocenione według następujących kryteriów:
· umiejętność prezentacji
· atrakcyjność i oryginalność doświadczenia
· wykonanie pokazu (eksperymentu)
· poprawność merytoryczna
Oto zwycięzcy:
· I miejsce: Maja Krasowska (kl. 8b) z doświadczeniami – walka sił oraz woda i ciepło;
· II miejsce Szymon Cios i Olaf Drozd (kl. 8b) z doświadczeniami – iluzja oraz reakcja sody z octem;
· III miejsce Miłosz Kisielewicz i Mateusz Witek (kl. 7b), którzy zaprezentowali rakietę z butelki oraz zbadali zjawisko mieszania się cieszy o różnych gęstościach.
Nasi uczniowie udowodnili, że eksperymentowanie to jeden z ciekawszych sposobów uczenia się, a nauki ścisłe mogą być bardzo interesujące. Gratulujemy pomysłów i życzymy niezapomnianych wrażeń w dalszym odkrywaniu tajemnic wiedzy.
Anna Bożek i Anna Górka