Szkoła Podstawowa im. gen. Stanisława Maczka w Boguchwale dzięki staraniom Zespołu projektowego otrzymała Akredytację Erasmus+ na lata 2021-2027. Dołączyła tym samym do prestiżowej grupy szkół aktywnie działających w sektorze Edukacja Szkolna.
Daje to naszej szkole ogromne możliwości związane z międzynarodową działalnością, ale i stawia przed nami szereg obowiązków. Podpisując umowę zobowiązujemy się do przestrzegania warunków Akredytacji czego jednym z głównych założeń jest dzielenie się swoim doświadczeniem z innymi szkołami.

Pierwszym działaniem jakiego się podjęliśmy jest przyjęcie w naszej szkole grupy nauczycieli z hiszpańskiej szkoły partnerskiej. Jest to działanie połączone z organizowanym w naszej placówce po raz pierwszy Erasmus Days w dniu 20 października. Wtedy to będziemy prezentować i dzielić się rezultatami dotyczącymi projektu CLIL, który zakończył się w dniu 30 września 2022r.
Nasze działania to między innymi:
– prezentacja oraz rozstrzygnięcie konkursu na ekoskrzynkę, która będzie służyć do zbioru makulatury w salach lekcyjnych,
– otwarcie w naszej szkole kącika międzynarodowych projektów,
– prezentacja eko toreb uszytych z materiałów z odzysku,
– gry i zabawy dotyczące krajów Unii Europejskiej,
– wspólne jedzenie EuroMuffinek upieczonych przez uczniów naszej szkoły.
Działania proekologiczne są jednym z głównych naszych celów na okres obowiązywania Akredytacji. W roku szkolnym 2022/2023 zawnioskowaliśmy o kwotę ponad 60 tys. Euro na działania związane z realizacją celów Erasmus+.

Pierwszy „Job shadowing” w Szkole Podstawowej im. gen. St. Maczka w Boguchwale w ramach Akredytacji Erasmus+

W dniach 18-20 października gościliśmy w naszej szkole trzy nauczycielki z partnerskiej szkoły Institut El Castell z Esparreguera (Hiszpania). W tym czasie Panie: Anna Fusté Cuñé, Nuria de Noguera Mundo i Montserrat Muñoz Zamora odbywały „Job shadowing” w ramach projektu Erasmus+. Podczas wizyty opiekę nad Paniami sprawowała Nauczycielka j. angielskiego, Pani Agata Rąpała.

„Job shadowing” polega na poznawaniu zasad funkcjonowania i metod nauczania zagranicznej szkoły, poprzez obserwację i uczestnictwo w prowadzonych przez ich nauczycieli zajęciach.

Pierwszego dnia nasi goście zapoznali się z pracownikami szkoły, zwiedzili budynek oraz otoczenie. Uczestniczyły jako obserwatorki w lekcji informatyki w kl. VIII prowadzonej przez Pana Dominika Czyrnego. W urzędzie gminy Burmistrz Boguchwały, dr Wiesław Kąkol przyjął gości. W spotkaniu uczestniczył dyrektor szkoły Bartłomiej Wisz oraz nauczycielka j. angielskiego Agata Rąpała – lider e-Twinningu zaangażowana w realizację szkolnych projektów międzynarodowych. Dzień zakończył wspólny obiad w boguchwalskiej restauracji „Genius Loci” gdzie Panie miały możliwość konsumpcji tradycyjnej polskiej kuchni.

Drugiego dnia wizyty nauczycielki z partnerskiej szkoły uczestniczyły w zajęciach lekcyjnych z elementami metody CLIL m.in. z matematyki w kl. VIII prowadzonej przez Panią Renatę Swianiewicz, techniki w kl. VI prowadzonej przez Pana Dominika Czyrnego oraz zajęciach w kl. I u Pani Beaty Turek.

Ostatni dzień wizyty to zarazem po raz pierwszy obchodzone w naszej szkole Erasmus Days połączone z obchodami Dnia Języków Obcych. Z tej okazji stworzyliśmy Kącik Erasmusa usytuowany w holu szkoły, w którym prezentujemy rezultaty i aktualne działania. Odbyła się także wystawa eko-toreb z materiałów z odzysku uszytych na zajęciach pozalekcyjnych.

Aktywności tego dnia było wiele, to także:
– rozstrzygnięcie konkursu na Eko Skrzynkę, w jury którego zasiadły panie Anna, Nuria i Montse oraz nauczycielka plastyki z naszej szkoły, Anna Chruściel
– odwiedziny przygotowanych przez poszczególne klasy sal lekcyjnych, przyozdobionych w barwy i symbole związane z krajem jaki dana klasa wcześniej wylosowała
– degustacja EuroMuffinek upieczonych przez naszych uczniów
– obserwacja przez nauczycielki z Hiszpanii lekcji chemii w kl. VIII prowadzonej przez dr Annę Górkę.

Na zakończenie wizyty nasi goście otrzymali okolicznościowe certyfikaty.

Wizyta przygotowawcza w ramach Akredytacji Erasmus+

Pierwsza wizyta przygotowawcza w ramach Akredytacji Erasmus+ rozpoczęta!
Trzy nauczycielki: p. Monika Mlaś-Bieniasz, p. Agata Rąpała i p. Beata Turek obecnie biorą udział w wizycie przygotowawczej w partnerskiej szkole Primary School of Kouloura ,Veroia Greece (Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας ,Βεροίας). Celem wizyty jest ustalenie szczegółów pobytu 10-osobowej grupy uczniów podczas mobilności, która planowo ma się odbyć w maju.

#MyodMaczkaErasmusplus #erasmusplus #akredytacja #greece #poland #spboguchwala

Pierwsza wizyta przygotowawcza w ramach Akredytacji Erasmus+ zakończona

Wizyta przygotowawcza w szkole partnerskiej Primary School of Kouloura, Veroia Greece (Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας, Βεροίας) zakończona.
Nauczycielki biorące udział w tej wizycie – p. Monika Mlaś-Bieniasz, p. Agata Rąpała i p. Beata Turek ustaliły w trakcie cyklu spotkań z tamtejszym zespołem ds. Projektów Międzynarodowych wszelkie szczegóły wizyty naszych uczniów w maju 2023r.
Zaplanowano działania wokół tematyki ekologicznej z elementami sztuki w formie pracy zespołowej. Poza realizacją głównego zadania (recykling ubrań), będą doskonalone kompetencje kluczowe. Zaczerpniemy również inspiracji w kwestii edukacji włączającej, w której szkoła przyjmująca ma spore doświadczenie ze względu na duży procent uczniów z wrażliwych grup społecznych. Oprócz integracji uczniów nastąpi także wymiana praktyk nauczycielskich.

#MyodMaczkaErasmusplus #erasmusplus #akredytacja #greece #poland #spboguchwala

Druga wizyta przygotowawcza w ramach Akredytacji Erasmus+

Druga wizyta przygotowawcza zaplanowana na ten rok szkolny w ramach Akredytacji Erasmus + została zakończona.

18 listopada nauczycielki: Anna Górka, Agata Rąpała i Renata Swianiewicz odwiedziły szkołę partnerską w Reggio Montecchio we Włoszech, Istituto Comprensivo di Montecchio Emilia. Współpraca rozpoczęła się dwa lata temu projektem eTwinning Memories for the Present (wówczas była to szkoła w Bibbiano – Scuola secondaria di primo grado “D.Alighieri” stanowiąca integralną część wyżej wymienionej instytucji). Zaplanowana na marzec mobilność naszych uczniów obejmie aktywności i działania w obu placówkach. Polscy uczniowie zostaną zintegrowani z ich włoskimi kolegami poprzez pracę w grupach na lekcjach:
–  matematyki: praca projektowa w oparciu o teorie włoskiego matematyka Leonardo Fibonacci oraz polskiego – Wacława Sierpińskiego;
– chemii (we włoskiej szkole szeroko pojętej przyrody): zanieczyszczenie powietrza;
– oraz języka angielskiego: “komunikacja i ekspresja’’ z Szekspirem.

Ogólne założenie współpracy, cele akredytacji zostały omówione podczas rozmowy z dyrektorką włoskiej szkoły, Eleną Viale. Pani Renata Swianiewicz rozpoczęła spotkanie z całym zespołem projektowym prezentacją swojego pomysłu łączącego matematykę ze sztuką, a dalsza wymiana myśli zaowocowała konkretnym planem działań zmierzających do integracji polskich i włoskich uczniów. Po stronie włoskiej, w jego realizację zaangażowane będą nauczycielki: Sonia Mari, Elena Maioli, Elena Simonini, Monica Ardenghi, Cinzia Arduinin, Orsola Cola, Carla de Lucio, Erica Bertolini i Maria Grazia Rosi. Dwie ostatnie Panie, nauczycielki szkoły w Bibbiano będą również kontynuowały współpracę z Panią Agatą Rąpałą przy realizacji nowego (właśnie zapoczątkowanego) projektu eTwinning Deaming is Believing – dreams start a change.

Jesteśmy pod wrażeniem gościnności, otwartości i entuzjazmu naszych gospodarzy. Dziękujemy za wspaniałą organizację, uśmiech, wspólne zwiedzanie miasta i lunch pełen lokalnych produktów (jak się okazało, jest to miejsce gdzie powstał i produkowany jest słynny parmeggiano reggiano).

#MyodMaczkaErasmusplus #erasmusplus #akredytacja #italy #poland #spboguchwala

Wizyta przygotowawcza Barlad, Rumunia (grudzień 2022r.)

Nasza szkoła w ramach akredytacji Erasmus+ podjęła współpracę ze szkołą ‘Manolache Costache Epureanu’ High School, Bãrlad.
Nauczyciele: Lidia Lesiak, Agata Rąpała i Dominik Radoń przebywają z wizytą przygotowawczą w uroczym miasteczku Barlad na północy Rumunii. Ma ona na celu omówienie organizacji mobilności uczniów z Barlad (kwiecień 2023) i z naszej szkoły (przełom maja i czerwca 2023). Spotkanie z Dyrekcją (Rosca Alina Mariana i Bolum Marian) i zespołem nauczycieli umożliwiło ustalenie wspólnej płaszczyzny do wielu działań w zakresie ekologii i edukacji STEAM.

#MyodMaczkaErasmusplus #erasmusplus #akredytacja #romania #poland #spboguchwala

Zakończyła się ostatnia w tym roku szkolnym wizyta przygotowawcza w ramach akredytacji Erasmus+

Urzeczeni gościnnością gospodarzy pragniemy podzielić się wrażeniami z niezwykłej uroczystości, jaka miała miejsce w Scoala Gimnaziala ‘Manolache Costache Epureanu’, Bãrlad. Był to jubileusz 50-lecia. Mieliśmy zaszczyt uczestniczyć w tym niecodziennym wydarzeniu. Przygotowane widowisko to pokaz talentów uczniów – synteza muzyki, słowa, tańca, baletu i gimnastyki artystycznej. Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji.
Chcemy jeszcze podziękować: nauczycielom (Mihaela Frangulea, Geanina Pascu, Cristina Jora, Irina Filip) za zaproszenie do zwiedzania tutejszych muzeów; dyrektorowi (Marian Bolum) za wycieczkę po okolicy połączonej ze zwiedzaniem monastyru.
Wyrażamy wdzięczność za wspaniałe dni, wypełnione rozmowami i uśmiechem. Podziwiamy Waszą otwartość, pracę, zaangażowanie i kreatywność. Jesteście i pozostaniecie dla nas inspiracją. Nasza wizyta to początek szeregu wspólnych działań wokół tematu ekologii i edukacji STEAM, współpracy na polu wymiany doświadczeń, poznania kultury, wzajemnego szacunku.
Szczególne podziękowania należą się Pauli Toporas, koordynatorce i liderce zespołu projektowego Erasmus+. Jej zaangażowanie, profesjonalizm, wsparcie merytoryczne, koordynacja całej wizyty przygotowawczej, osobowość, serdeczność i ogromna ilość czasu nam poświęconego są dla nas wielką wartością. Gabriela Ferlovici – dziękujemy za przygotowany specjalnie dla nas pokaz kostiumów z materiałów z recyklingu. Niculina Carabat i Diana Cazacu – dziękujemy za spędzony z nami czas, rozmowy, wzruszenia i piękną prezentację pracy z uczniami w dziedzinie literatury.
Chcemy wyrazić wdzięczność dla dyrekcji: Mariana Alina Rosca i Marian Bolum oraz dla wszystkich nauczycieli i uczniów szkoły.

#MyodMaczkaErasmusplus #erasmusplus #akredytacja #romania #poland #spboguchwala

Job Shadowing – Esparreguera, Hiszpania (styczeń 2023r.)

#Erasmusplus #akredytacja #Poland #Spain

W dniach 16.01. – 20.01.2023 odbyła się wizyta typu job shadowing (wymiana doświadczeń nauczycieli) w ramach akredytacji Erasmus+. Przedstawicielki przedmiotów należących do edukacji STEAM, panie: Renata Swianiewicz, Anna Górka, Monika Mlaś-Bieniasz, Anna Chruściel oraz Agata Rąpała (nauczycielka j. angielskiego) przez pięć dni miały okazję obserwować pracę swoich hiszpańskich kolegów, jak i zapoznać się ze strukturą organizacyjną szkoły. Institut El Castell w pięknie usytuowanym miasteczku Esparreguera, Katalonia http://www.ieselcastell.net/ stanowi duży kompleks edukacyjny – około 800 uczniów.

Nasze nauczycielki wzięły udział w lekcjach techniki i sztuki, w trakcie których obserwowały pracę młodzieży z programem komputerowym służącym do konstruowania figur przestrzennych. Wielu pozytywnych wrażeń, jak i inspiracji do działania dostarczyły również spotkania z nauczycielami i uczniami w ramach trzech lekcji sztuki scenicznej (taniec, drama, musical), lekcji inżynierii (projekty matryc dostarczania energii elektrycznej przez panele słoneczne), matematyki oraz komunikacji społecznej. Dodatkowo zaprezentowano nam zajęcia fakultatywne w mniejszych grupach: lekcja CLIL nt. historii starożytnej Grecji, jak i eksperyment z dziedziny fizyki. Niezwykle cenne okazało się spotkanie z zespołem edukacji STEAM, na którym zaprezentowano system pracy projektowej oraz cele działań, gdzie jednym z nich jest zwiększenie zainteresowania technologią, inżynierią wśród dziewcząt. Ostatni dzień wizyty został przypieczętowany udziałem w nagrywaniu podcastu przez zespół uczniowski tworzący szkolne audycje radiowe. Przeprowadzono wywiad z naszymi nauczycielkami, który będzie emitowany w kwietniu w publicznym radio Esparreguera. Co więcej, bardzo owocna i przepowiadająca dalszą współpracę na polu edukacji, okazała się wizyta w siedzibie burmistrza miasta, Pana Eduarda Rivas Mateo.

Dziękujemy naszym gospodarzom za ciepłe przyjęcie, życzliwość, poświęcony czas, profesjonalizm i chęć podzielenia się swoimi doświadczeniami. Cieszymy się decyzją o kontynuacji współpracy w przyszłym roku szkolnym, tym razem z udziałem naszych uczniów. Dziękujemy dyrektorowi Institut El Castell – Jordi Fosli Badelga, nauczycielom i pracownikom szkoły, a szczególnie: Anna Fuste, Nuria de Noguera, Montse Muñoz, Dolors Gallardo, Sergi Mesa, Cristina Delgado, Patricia Montañés, Lucía Rodríguez.

Wyniki rekrutacji – Lista uczestników mobilności w ramach akredytacji Erasmus+

Job Shadowing, luty/marzec 2023r.

W dniach 27.02. – 3.03.2023 Szkoła Podstawowa im. gen. St. Maczka w Boguchwale gościła 4 nauczycielki ze słowackiej szkoły Pázmány Péter Gimnázium, Letomostie 3, Nové Zámky: Anita Szabo Revesz, Monika Solar Gehry, Judita Zelenaiova, Alexandra Szarka. Była to wizyta typu job shadowing, czyli wymiana doświadczeń nauczycieli (Erasmus+). W odpowiedzi na prośbę dyrektorki w/w instytucji, p. Zuzany Peternai, nasza kadra pokazała część swojej pracy dydaktycznej. W centrum zainteresowania gości były głównie przedmioty przyrodnicze, jak i polski systeme edukacji i specyfika pracy Szkoły.
Nauczyciele, którzy zaprosili na swoje lekcje i podzielili się swoim doświadczeniem zawodowym to:
– Renata Swianiewicz – lekcja matematyki (klasa 8b) z elementami CLIL oraz zajęcia z oddziałem dwujęzycznym przygotowującym zadanie projektowe w ramach mobilności Erasmus+
– Anna Górka – lekcja chemii (klasa 8c) z elementami CLIL, jak i autorskiego programu nauczania i innowacji pedagogicznej
– Dominik Czyrny – lekcja informatyki (klasa 7a) i prezentacja zajęć projektowych z dziedziny robotyki
– Paulina Wziątka – lekcja przyrody w klasie 4c
– Anna Chruściel – lekcja plastyki w klasie 6a wraz z prezentacją zadania projektowego w ramach Erasmus+ /upcycling
– Agata Rąpała – lekcja j. angielskiego (klasa 2c) z elementami nawiązującymi do zadania projektowego w ramach Erasmus+ /nature+Art.

Zacieśnienie współpracy między krajami nastąpiło poprzez spotkanie gości z Burmistrzem gminy Boguchwała – Panem Wiesławem Kąkolem, z udziałem Dyrektora Szkoły – Pana Bartłomieja Wisza. Dziękujemy za wsparcie działań naszej Szkoły w ramach Akredytacji Programu Erasmus+ i przybliżenie zasad współpracy z partnerskimi miejscowościami ze Słowacji.

Dziękujemy naszym gościom za zainteresowanie, czynny udział w zajęciach, jak i otwartość na poznanie naszego kraju i kultury oraz wymianę doświadczeń.

Grupowa mobilność uczniów we Włoszech w ramach Akredytacji Erasmus+

Grupa 10 uczniów wraz z 3 opiekunami wyruszyła w sobotę 18 marca w kilkunastogodzinną podróż busem do miejscowości Montecchio Emilia. To tutaj oraz w miejscowości Bibbiano znajduje się szkoła partnerska, w której realizujemy program przygotowany podczas listopadowej wizyty przygotowawczej.W poniedziałek zwiedziliśmy szkołę w Bibbiano, gdzie mięliśmy okazję uczestniczyć w warsztatach chemicznych prowadzonych przez nauczycieli chemii z naszej oraz partnerskiej szkoły. Uczestniczyliśmy również w licznych aktywnościach społecznych mających na celu lepsze poznanie się uczestników. Wtorek to wizyta w szkole Montecchio Emilia – drugiej siedzibie naszych włoskich partnerów. Obywały się tutaj między innymi zajęcia z robotyki, gry i zabawy związane z twórczością Williama Shakespearea oraz mięliśmy okazję brać udział w zajęciach muzycznych, na które duży nacisk kładzie ta szkoła. Środę spędziliśmy w oddalonej o kilkanaście kilometrów Parmie, gdzie zwiedziliśmy między innymi Katedrę oraz Park Ducale.

Pierwsza mobilność uczniów w ramach Akredytacji Erasmus+ – podsumowanie

Nadszedł czas na podsumowanie pierwszej mobilności uczniów w ramach Akredytacji Erasmus+

Naszymi wrażeniami podzieliliśmy się w poprzednim wpisie opisującym trzy pierwsze dni wizyty w szkole partnerskiej w Montecchio Emilia, Włochy (20-24.03).
Czwarty dzień ponownie spędziliśmy w szkole w Montecchio Emilia i tym razem uczniowie obu krajów mogli pochwalić się efektami swojej pracy wykonanej przed wizytą.

Pod kierunkiem nauczycieli matematyki z obu krajów (u nas Pani Renata Swianiewicz) przez kilka tygodni przygotowywali prezentację multimedialną na temat słynnych matematyków i ich odkryć. Włoscy uczniowie zapoznali nas z ciągiem Fibonacciego, egzemplifikując tę zależność na przykładzie geometrii roślin oraz innych zjawisk przyrodniczych. Warto tutaj wspomnieć, że nawiązanie do przyrody wpisuje się doskonale w nasze działania projektowe w dziedzinie eko (połączenie natury ze sztuką, rola przyrody w dziedzinie STEAM), które będą kontynuowane w trakcie kolejnych mobilności. Z wielkim uznaniem przyjęto prezentację naszych ósmoklasistów na temat fraktali Sierpińskiego. Wykonanie tego zadania nie było łatwe, bo wymagało dobrej znajomości tematu, dobrego podziału zadań i organizacji pracy. Poprzeczkę podwyższał wymóg przełożenia wiedzy matematycznej na język angielski oraz komunikacja w tym języku. Zatem brawa dla obu zespołów za udaną próbę wystąpienia publicznego. 🙂

Zajęcia z robotyki w zespołach wprowadziły atmosferę współpracy, a popołudnie zorganizowane przez rodziców włoskich uczniów (gry sportowe) pozwoliło na relaks i integrację z rówieśnikami. Bardzo doceniamy zaangażowanie rodziców, bo dodatkowo przygotowali typowe włoskie pyszności dla wszystkich, a szczególnie dla naszej ‘dziesiątki’.

Piątkowe zajęcia plastyczne (sztuka inspirowana przyrodą z wykorzystaniem materiałów ekologicznych, nawiązująca do idei upcyclingu i ‘zero waste’) w szkole w Bibbiano zakończyły naszą wizytę.
Obdarowani pozytywną energią, życzliwością gospodarzy oraz pełni wrażeń powróciliśmy do naszej szkolnej codzienności. Zainspirowani pomysłami, doceniając trud przygotowań, ciepło, uśmiech i gościnność dziękujemy zespołowi włoskiemu: Elena Viale (dyrektorka IC Montecchio Emilia) https://icmontecchio.edu.it/istituto/), Monica Ardeghi, Elena Simonini oraz przedstawicielki szkoły w Bibbiano: Erica Bertolini oraz Maria Grazia Rosi https://icmontecchio.edu.it/le_scuole/scuola-secondaria-dante-alighieri/ oraz wszystkim zaangażowanym nauczycielom, rodzicom i uczniom.

Podziękowania od polskiego zespołu uczniów i nauczycieli: Anna Górka, Agata Rąpała i Dominik Czyrny.

Wizyta grupy z Bãrlad (Rumunia), kwiecień 2023

Współpraca uczniów i nauczycieli szkół europejskich zapewnia przestrzeń do realizacji działań na licznych płaszczyznach. W okresie od 24.04 do 28.04 nasza szkoła po raz pierwszy gościła 12 uczniów i 3 nauczycieli ze szkoły Manolache Costache Epureanu’ High School, Bãrlad z Rumunii w ramach współpracy programu Erasmus+. Naszych gości powitali uczniowie klasy 1a wykonując piosenkę w języku rumuńskim.
Tym razem aspekt poznawania kultury i obyczajowości, życia społecznego rówieśników z kraju partnerskiego wysunął się na pierwszy plan ze względu na goszczenie uczniów w rodzinach. Okazuje się, że dla naszych gości było to najcenniejsze doświadczenie. Nic tak nie buduje więzi, otwartości i szacunku do drugiego człowieka niż poznanie go podczas codziennego życia. Już za 3 tygodnie nasi uczniowie spotkają się ze swoimi przyjaciółmi podczas mobilności w Bãrlad. Będziemy kontynuować rozpoczęte tutaj działania w ramach Akredytacji Erasmus+.
Ich wspólnym mianownikiem było tzw. ECO Art – połączenie przyrody i sztuki z ideą ECO w tle. Pierwszy dzień poświęciliśmy na poznanie się oraz prezentację artystów polskich i rumuńskich, których dzieła są inspirowane przyrodą. Następnie sami wcieliliśmy się w postacie artystów i przyglądaliśmy się roślinom w otoczeniu parkowym Zamku w Łańcucie. Utrwalone na zdjęciach cuda natury, wzory i kolory zostaną przekształcone cyfrowo jako design użytkowy na zajęciach w szkole partnerskiej (mobilność 29.05 – 2.06). U nas natura była motywem przewodnim kolaży artystycznych oraz malowania toreb płóciennych podczas warsztatów artystycznych Pani Anny Chruściel oraz gościa specjalnego Michaliny Chruściel – naszej absolwentki, a obecnie uczennicy Liceum Plastycznego w Rzeszowie. O swoich dziełach Made with Love opowiedziała również Pani Agnieszka Gudyka, która szyje i tworzy m. in. urocze maskotki, figurki zwierząt z materiałów 'waste’. Zaprezentowaliśmy również nasza ideę upcyklingu tzw. Mish-Mash with Trash – czyli jak przerobić stare T-shirty bawełniane na sztukę użytkową. ‘T-shirt yarn’ posłużył nam symbolicznie do egzemplifikacji trendów: ’zero waste’ oraz ‘net positivness’- wspólne splatanie sznurka z pasków (pociętych koszulek) i układanie go w symbol naszej współpracy i logo naszego projektu (zdjęcia i link do prezentacji poniżej).
Zasadziliśmy razem drzewko na terenie szkolnym jako pierwszy element ‘ogrodu europejskiego’. Nasi goście nadali mu nazwę NUTZISOR.Poza tym grupa projektowa pracowała nad zadaniem z dziedziny geometrii przestrzennej – piramida Sierpińskiego (kontynuacja zadania z mobilności we Włoszech) oraz robotyki.
Elementy historii oraz naszego dziedzictwa kulturowego zostały zaprezentowane gościom podczas wycieczek do Łańcuta i Krakowa, jak i poprzez uczestnictwo w szkolnych obchodach Święta Konstytucji 3 Maja.
Zwieńczeniem wizyty było spotkanie z Burmistrzem Gminy Boguchwała – Wiesławem Kąkolem oraz Dyrektorem Szkoły – Bartłomiejem Wiszem.
Nieoficjalne spotkanie pożegnalne przy ognisku odbyło się w piątkowy wieczór dzięki uprzejmości, gościnności i sprawnej organizacji rodziców, którzy zdecydowali się na przyjęcie uczniów z Rumunii do swoich domów. Dziękujemy gorąco za otwartość i serdeczność. Szczególne podziękowania kierujemy dla Pani Joanny Jabłońskiej i Pana Sebastiana Jaworskiego.
Dziękujemy naszym gościom: Paula Toporas, Catalina Paiu, Marian Bolum za otwartość i gotowość do dalszej współpracy. Drodzy uczniowie z naszej i partnerskiej szkoły, jesteśmy z Was dumni.
Romanian – Polish Friendship April 2023, Memories – prezentacja w linku poniżej: https://www.canva.com/…/DAF…/US30Pg_AIPo_HSyMZP2Djg/view
Zespół Projektowy Erasmus + SP Boguchwała

Grupowa mobilność uczniów w Grecji w ramach Akredytacji Erasmus+ cz. I

Druga mobilność uczniów w ramach Akredytacji ERASMUS+ rozpoczęta!!
19 maja 2023r. dziesięcioro uczniów z klas VI wraz z trzema nauczycielkami – p. Moniką Mlaś-Bieniasz, p. Agatą Rąpałą i p. Beatą Turek udało się do Grecji, by realizować założenia projektu.
Chcąc zapoznać młodzież, choć z częścią wielkiego dziedzictwa historyczno-kulturowego kraju partnerskiego, spędzili dwa dni w Salonikach (Θεσσαλονίκη). Słoneczna aura sprzyjała spacerom i zwiedzaniu najbardziej znanych miejsc, takich jak Plac Arystotelesa, Biała Wieża, Pomnik Aleksandra Macedońskiego, The Zongolopoulos Umbrellas, Łuk Triumfalny Galeriusza, Rotunda, nadmorska promenada i port.
Podczas spaceru pani Agata Rąpała i grupa uczestników udzielili krótkiego wywiadu dla telewizji TV Star dotyczącego tematu demokracji, w związku z odbywającymi się w tym dniu wyborami w Grecji.
Uczestnicy projektu mieli również możliwość spędzenia kliku chwil na plaży oraz podziwiania Salonik i morza podczas rejsu statkiem.
Niemniej ciekawym miejscem okazała się Weria (Βέροια), w pobliżu której znajduje się szkoła partnerska Primary School of Kouloura (Δημοτικό Σχολείο Κουλούρας).
Trzeciego dnia mobilności uczniowie zwiedzili Muzeum Archeologiczne, Starą Metropolię, park Elia, plac Raktivan oraz żydowską synagogę z przylegającą do niej zabytkową dzielnicą (Barbouta).
Był to intensywny czas poznawania kultury i historii kraju partnerskiego.

Grupowa mobilność uczniów w Grecji w ramach Akredytacji Erasmus+ cz. II

Kolejne dni mobilności naszych uczniów w Grecji to m. in. zajęcia integracyjne w języku angielskim, gry i zabawy na patio szkoły, a także praca w grupach nad projektami kostiumów z materiałów ‘waste’.

Uczestnicy projektu poznali szkołę, jej otoczenie, a także nauczycieli i swoich greckich przyjaciół. Podzieleni na zespoły rozwijali komunikację i doskonalili pracę w grupie. Nasi uczniowie przedstawili swoim greckim kolegom ekologiczne działania odbywające się w naszej szkole. Zapoznali ich także z wywiadem przeprowadzonym z Burmistrzem Boguchwały – Panem Wiesławem Kąkolem, nt. działań ekologicznych w naszej gminie. Pani Agata Rąpała zaprezentowała i omówiła logo projektu. Przedstawione zostały prace uczniów wykonane pod kierunkiem Pani Anny Chruściel w duchu upcyclingu i zero waste. Dyrektor szkoły – Pan Dimitris Katsavos zaprezentował liczne osiągnięcia szkoły i projekty, w których biorą udział.

Odbyły się zajęcia warsztatowe „Mish mash with trash”. Uczniowie podzieleni na grupy, pod opieką nauczycieli, pracowali nad stworzeniem kostiumów na pokaz mody – wszyscy wykazali się ogromną kreatywnością i zdolnościami designerskimi. Powstały bardzo interesujące stroje, które uczniowie zaprezentowali w trakcie pokazu.

Popołudniową porą uczniowie kontynuowali zwiedzanie Werii. Odwiedzili Muzeum Bizantyjskie oraz Podium Pawła Apostoła (Bema).

Grupowa mobilność uczniów w Grecji w ramach Akredytacji Erasmus+ – zakończenie

Ostatnie dni mobilności w Grecji to zajęcia na stadionie w Kouloura, gdzie uczniowie brali udział w integracyjnych grach i zabawach przy muzyce, jak również uczestniczyli w zajęciach sportowych.
Uczestnicy wyjazdu zwiedzili także Policentryczne Muzeum, w tym nowo wybudowany, nowoczesny budynek Muzeum Centralnego oraz Muzeum Grobowców Królewskich w Aigai (Vergina). Zwiedzający mogli podziwiać licznie zachowane artefakty oraz kompleks grobowców, z których jeden należy do króla Macedonii Filipa II, ojca słynnego Aleksandra Wielkiego. W 1996 roku to stanowisko archeologiczne zostało wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Na zakończenie, po rozdaniu certyfikatów i wykonaniu pamiątkowych zdjęć uczniowie pożegnali się ze swoimi nowymi kolegami oraz nauczycielami i dyrektorem tamtejszej szkoły. Szkoły otwartej na ludzi, na potrzeby dzieci, kolorowej i kreatywnej. Dziękujemy…

Grupowa mobilność uczniów w Rumunii w ramach Akredytacji Erasmus+ rozpoczęta!

Będąc na półmetku trzeciej mobilności uczniów w ramach Akredytacji Erasmus+ chcielibyśmy podzielić się wrażeniami i zaprezentować w skrócie najważniejsze wydarzenia.
W dniach 29.05- 2.06. grupa uczniów z klas 8. realizuje założenia projektowe w Scoala Gimnaziala ‘Manolache Costache Epureanu’, Barlad (Rumunia). Warto nadmienić, że nasi uczniowie zostali powitani w wyjątkowy sposób, ponieważ w kwietniu gościli w domach kolegów z tej właśnie szkoły. Możliwość nawiązania takich przyjaźni jest wartością dodaną i wpływa pozytywnie na jakość obecnie trwającej wizyty. Teraz to nasi uczniowie, mieszkając w domach rumuńskich rówieśników obserwują codzienne życie, zwyczaje i kulturę kraju partnerskiego. Lekcję z tego zakresu otrzymaliśmy pierwszego dnia wizyty w szkole. Zajęcia prowadzone przez nauczycielkę Catalinę Paiu wprowadziły polski zespół w świat tradycji Rumunii. Najciekawszym elementem, rozszerzonym na zajęcia artystyczne, był charakterystyczny strój – bluzka (ie) ozdobiona tradycyjnym haftem utrzymanym w barwach narodowych.
Kolejny dzień wizyty to zajęcia literackie przygotowane i prowadzone przez nauczycielkę literatury Niculinę Carabat  (z pomocą Diany Cazacu i Pauli Toporas) w miejscu o wyjątkowej wartości historycznej – Czytelni Biblioteki Gminnej Stroe S. Belloescu w Barlad. Tytuł warsztatów to: Metafory duszy w harmonii z tajemnicami wszechświata.
Było to zespołowe tworzenie tekstu literackiego, inspirowanego pięknem przyrody. Zadaniem uczniów było przetłumaczenie go na swój język ojczysty. Uczniowie wysłuchali także krótkiego wykładu na temat literatury narodowej Rumunii oraz jej najwybitniejszego przedstawiciela – poety Mihai Eminescu.
Spotkanie młodzieży i nauczycieli z zastępcą burmistrza Barlad oraz degustacja tradycyjnej lokalnej potrawy zamknęła  oficjalną część programu drugiego dnia wizyty partnerskiej.

Grupowa mobilność uczniów w Rumunii w ramach Akredytacji Erasmus+ – podsumowanie

Mobilność uczniów w Rumunii w ramach Akredytacji Erasmus+ dobiegła końca (29.05 – 2.06.2023).
W nawiązaniu do poprzedniego artykułu i opisanych tam warsztatów literackich zamieszczamy krótką relację z pozostałych trzech dni wizyty w Barlad.
Środa, 31 maja, okazała się najbardziej pracowitym dniem, ponieważ uczniowie uczestniczyli w czterech warsztatach, z których dwa to zajęcia artystyczne. Pierwsze, przeprowadzone przez Alexandrę Petru stanowiły kontynuację tych, przeprowadzonych podczas kwietniowej mobilności w Polsce. Symbole projektów obu szkół wraz z symboliką narodową zostały namalowane na bawełnianych koszulkach. Swoimi artystycznymi pasjami podzieliła się nauczycielka języka angielskiego – Oana Samson, która pokazała uczestnikom projektu jak zrobić kolczyki z materiałów ekologicznych (waste materials). Zajęcia o charakterze artystycznym poza oczywistym związkiem z edukacją STEAM miały na celu rozwijanie poczucia estetyki i wrażliwości na piękno. Nawiązywanie do świata przyrody, siły natury i wszechświata jest celowe, gdyż zrozumienie działających w nim mechanizmów wpływa na uważność i chęć chronienia go. Upcykling i recykling są pojęciami kluczowymi w działaniach ekologicznych naszych szkół, dlatego zostały rozszerzone przez gospodarzy na dziedzinę językową. Młodzież odkrywała mechanizm przetwarzania i ‘recyklingu’ słów pochodzenia łacińskiego. Zestawienie ich w językach: francuskim, hiszpańskim i poszukiwanie odpowiedników w językach rumuńskim i polskim okazało się zaskakujące. Co więcej; jeszcze bardziej zacieśniło poczucie jedności i wpłynęło na jakość komunikacji. Dziękujemy Pauli Toporas (j. francuski) i Dianie Cazacu (j. rumuński) za oryginalne zajęcia. Ostatnie w tym dniu zajęcia to robotyka prowadzona przez Biancę Ciobotaru.
Kolejne dwa dni to czas poświęcony na poznawanie i zwiedzanie ciekawych historycznie i kulturowo miejsc, takich jak: Monastyr Floresti (gm. Poiensti) (Monastyr Florest) oraz Pałac Kultury w Iasi, mieście uniwersyteckim i bogatym w perełki architektoniczne (Iasi- Palatul Culturii). Uczniowie pod kierunkiem nauczycielki plastyki Mihaeli Stoian realizowali zadanie projektowe – robienie zdjęć wzbudzającym zachwyt roślinom w istniejącym od 1856 r Ogrodzie Botanicznym w Iasi (Botanical Garden).
Gospodarze opowiedzieli nam o swoim programie ekologicznym i ogrodzie szkolnym. To właśnie w tym miejscu zostało zasadzone drzewko różane jako symbol współpracy naszych szkół.
Dziękujemy zespołowi Erasmus+ Gimnazjum ‘Manolache Costache Epureanu’ w Barlad ze szczególnym uwzględnieniem Niculiny Carabat, Diany Cazacu i Mihaeli Stoian. Dziękujemy Pauli Toporas i dyrektorowi Marianowi Bolum za koordynację działań, pomoc, jak i towarzyszenie nam przez cały czas wizyty. Wyrażamy też ogromną wdzięczność uczniom i ich rodzinom za współpracę i gościnność.
Nauczyciele uczestniczący w mobilności: Lidia Lesiak, Agata Rąpała, Dominik Radoń

Wizyta grupy z Esparreguera (Hiszpania), kwiecień 2024

Czas mija szybko, szczególnie gdy spędza się go w przyjemny sposób. Tak właśnie minął ostatni tydzień (15.04-19.04) uświetniony wizytą gości z Hiszpanii – 14 uczniów i dwie nauczycielki: Anna Fuste i Anna Mascaro. Po raz kolejny, dzięki akredytacji w ramach programu Erasmus+, mieliśmy okazję do wspólnych działań z partnerską szkołą Institut El Castell, Esparreguera http://www.ieselcastell.net/
Jest to kontynuacja współpracy, która rozpoczęła się od wymiany doświadczeń nauczycielskich. Oś merytoryczną zaplanowanych działań nadal stanowił STEAM. Dwa poprzedzające wizytę spotkania online pozwoliły na ustalenie szczegółowych celów i formy realizacji zadań. Wszystkie zajęcia odbywały się w małych zespołach hiszpańsko-polskich, obejmując chemię, robotykę oraz sztukę połączoną z warsztatami komunikacji społecznej (The Tree of Values).
Sferę merytoryczną otworzyła prezentacja gości jako ekspertów w tej dziedzinie – edukacja STEAM jest częścią programu nauczania i ma charakter projektowy. Wycieczka integracyjna do Rancza Pstrągowa oraz wizyta w Łańcucie (Zamek, wozownia i oranżeria) stanowiły tło kulturowo-społeczne, dając możliwość zapoznania się z tradycją, obyczajowością oraz historią naszego regionu. Niebagatelna była rola rodzin goszczących naszych hiszpańskich przyjaciół w Boguchwale. Dziękujemy rodzicom naszych uczniów z klas siódmych za otwartość, serdeczne przyjęcie i zapewnienie licznych atrakcji (w kategorii kulinariów wygrały pierogi). Nie sposób pominąć najcenniejszego aspektu tej mobilności – spotkania młodych ludzi z dwóch odległych zakątków Europy, szkół, społeczności. Symbolem jedności oraz filozofii GREEN (Cycle Up Your Dreams) stało się ponownie drzewko zasadzone na terenie szkoły.

Dziękujemy naszym młodym gościom oraz naszym uczniom, Annie Fuste, Annie Mascaro, rodzicom, dyrekcji, nauczycielom prowadzącym zajęcia oraz tym, którzy upiekli pyszne ciasta. Na podziękowania zasługuje też spontanicznie powstały młody zespół taneczny z klasy 3a. Uświetnił on uroczyste zakończenie wizyty w szkole. Ta mniej formalna odsłona pożegnania mogła się odbyć dzięki uprzejmości Centrum Rozwoju Społecznego w Boguchwale. Nic tak nie łączy jak wspólny stół, pizza i taniec 🙂

Na podkreślenie zasługuje owocna współpraca całego Zespołu Erasmus+ (M. Kamińska-Stącel, A. Rąpała, A. Chruściel, M. Mlaś -Bieniasz, K. Olszewska, P. Kubicz, A. Górka, J. Korab, J. Kiwała), pod kierunkiem dyrektora szkoły Bartłomieja Wisza.

Więcej szczegółów na temat wizyty, rezultatów działań ją kontynuujących będzie można niebawem zobaczyć na stronie eTwinning Dreaming is believing.

Wizyta przygotowawcza w naszej szkole – Erasmus+

Czas nauki szkolnej co prawda dobiegł końca, ale wraz z rozpoczętym właśnie naborem do kolejnej mobilności w ramach programu Erasmus+ zaczynamy kolejny rok budżetowy akredytacji. Już we wrześniu będziemy gościć 11 uczniów z hiszpańskiej szkoły Colegio Pureza Maria Sagrada Familia, Granada.
W ubiegłym tygodniu, 14 czerwca gościliśmy 2 przedstawicieli szkoły partnerskiej: Gonzalo Sanchez Garrido i Cristinę Espigares Balboa. Spotkanie miało na celu omówienie szczegółów wymiany uczniowskiej oraz wyznaczenie płaszczyzn do współpracy: realizacja zadań z zakresu STEAM, rozwiązań cyfrowych dla biblioteki szkolnej, czytelnictwo jako sposób na relaks i wzmocnienie empatii, wyszukiwanie i selekcja informacji z przestrzeni internetowej. W kontekście czytelnictwa nasi goście zaprezentowali główne założenia realizowanego przez nich projektu Proyect ERUL (Electronic Reading Universal Level). Zapowiada się bardzo owocna współpraca, głównie ze względu na otwartość i profesjonalizm naszych nowych Erasmusowych przyjaciół.

Comments are closed.