Zadanie w ramach projektu eTwinning ‘Memories for the Present – WW2 hero’

„Serce drgnęło, gdy zobaczyłem ojca, że mogę usiąść koło niego. To było bardzo niezwykłe. (…) On by nie chciał być (na piedestale); gdyby go postawić na jakimś kamieniu, to by się na to nie zgodził” 

Te wzruszające słowa zostały wypowiedziane przez Andrew Maczka – syna patrona naszej szkoły – podczas uroczystości odsłonięcia słynnego edynburskiego pomnika generała. Wykonany z brązu pomnik przedstawiający siedzącego na ławce generała Stanisława Maczka jest jedynym na głównym dziedzińcu ratusza stolicy Szkocji. 

Zainspirowana niecodzienną formą pomnika drużyna eTwinners z 7b wykorzystała ten element jako początek krótkiego filmu o wybranym bohaterze II wojny światowej. Przypominamy, że taki był temat zadania w ramach projektu międzynarodowego Memories for the Present. W filmie wykorzystaliśmy wykonane własnoręcznie kukiełki (Michalina Chruściel, Zofia Górka, Milena Szuba), którym głosu udzielili Igor Żarów i ponownie Michalina. Reżyserka zadania Maja Krasowska decydując o maksymalnej długości filmu 5 min – postawiła nie lada wyzwanie przed autorem tekstu. Bo jak w tak krótkim czasie zawrzeć bogatą historię tak wielkiego człowieka? Pasjonat historii, Igor Żarów dokonał samodzielnie wyboru faktów z życia generała Maczka i przetłumaczył tekst na język angielski, tak aby nasi europejscy koledzy mogli poznać i docenić tę postać. Celowość tego zabiegu niechże wytłumaczą poniższe słowa Archiego Mckaya (byłego doradcy Lorda Frasera, inicjatora budowy pomnika). Zastrzegł, że opowieść „nie kończy się z odsłonięciem tej ławeczki (…) To dopiero początek, bo musimy zadbać o to, aby przyszłe pokolenia dowiedziały się o tych poświęceniach (…), a także aby nigdy nie powtórzyły błędów, które doprowadziły do tych dramatycznych wydarzeń”. 

Nawiązanie do pandemii na początku filmu jest również celowym zabiegiem, bo od kogo możemy nauczyć się, że nawet najgorsze okoliczności nie zwalniają z BYCIA uczciwym, honorowym, odważnym, myślącym o drugim człowieku?  

„Zawsze, gdy rodzice odejdą, to dopiero wtedy przychodzą myśli: dlaczego nie zapytałem o to czy tamto. Dużo z nim zniknęło, ale jednak jest pamięć o nim” – To ponownie słowa syna generała Andrew Maczka.

Pytajmy więc … Taki jest cel naszego projektu, dlatego bardzo pomocne okazały się wskazówki otrzymane od Przemysława Kubicza, studenta historii Uniwersytetu Rzeszowskiego. 29 marca przeprowadził lekcję online II wojna światowa – wspomnienia świadków dla uczniów klasy 7b. Lekcja (na potrzeby projektu eTwinning Memories for the Present) miała na celu uświadomienie potrzeby zapisu żyjących jeszcze świadków zdarzeń z przeszłości, jak i wskazanie młodzieży, w jaki sposób przeprowadzić rozmowę ze starszą osobą. Część merytoryczną zobrazował nagrany przez studenta wywiad z przedstawicielką tego pokolenia ze swojej rodziny. Sposób prowadzenia lekcji, opowiadania i prezentowania treści spotkał się z dużym uznaniem uczniów.

Pełen ten artykuł cytatów, ale nie sposób przejść obojętnie obok wielkich ludzi i ich pięknych słów (zródło cytatów Dzieje.pl Portal Historyczny publikacja 3.11.2018).

Zapraszamy do obejrzenia filmiku: https://www.facebook.com/SPBoguchwala/videos/788064382096049

zespół eTwinning SP Boguchwała

Zajrzyjcie na stronę naszego projektu. Są tam również efekty pracy zespołów z Włoch i Francji. Sprawdźcie kim był Michel Picon i przeczytajcie piękne wiersze włoskich uczniów o tematyce wojennej. 

https://twinspace.etwinning.net/122104/home

etwinners w akcji…

Comments are closed.