Zadanie w ramach projektu eTwinning ‘Memories for the Present – WW2 hero’

„Serce drgnęło, gdy zobaczyłem ojca, że mogę usiąść koło niego. To było bardzo niezwykłe. (…) On by nie chciał być (na piedestale); gdyby go postawić na jakimś kamieniu, to by się na to nie zgodził” 

Te wzruszające słowa zostały wypowiedziane przez Andrew Maczka – syna patrona naszej szkoły – podczas uroczystości odsłonięcia słynnego edynburskiego pomnika generała. Wykonany z brązu pomnik przedstawiający siedzącego na ławce generała Stanisława Maczka jest jedynym na głównym dziedzińcu ratusza stolicy Szkocji. 

Zainspirowana niecodzienną formą pomnika drużyna eTwinners z 7b wykorzystała ten element jako początek krótkiego filmu o wybranym bohaterze II wojny światowej. Przypominamy, że taki był temat zadania w ramach projektu międzynarodowego Memories for the Present. W filmie wykorzystaliśmy wykonane własnoręcznie kukiełki (Michalina Chruściel, Zofia Górka, Milena Szuba), którym głosu udzielili Igor Żarów i ponownie Michalina. Reżyserka zadania Maja Krasowska decydując o maksymalnej długości filmu 5 min – postawiła nie lada wyzwanie przed autorem tekstu. Bo jak w tak krótkim czasie zawrzeć bogatą historię tak wielkiego człowieka? Pasjonat historii, Igor Żarów dokonał samodzielnie wyboru faktów z życia generała Maczka i przetłumaczył tekst na język angielski, tak aby nasi europejscy koledzy mogli poznać i docenić tę postać. Celowość tego zabiegu niechże wytłumaczą poniższe słowa Archiego Mckaya (byłego doradcy Lorda Frasera, inicjatora budowy pomnika). Zastrzegł, że opowieść „nie kończy się z odsłonięciem tej ławeczki (…) To dopiero początek, bo musimy zadbać o to, aby przyszłe pokolenia dowiedziały się o tych poświęceniach (…), a także aby nigdy nie powtórzyły błędów, które doprowadziły do tych dramatycznych wydarzeń”. 

Nawiązanie do pandemii na początku filmu jest również celowym zabiegiem, bo od kogo możemy nauczyć się, że nawet najgorsze okoliczności nie zwalniają z BYCIA uczciwym, honorowym, odważnym, myślącym o drugim człowieku?  

„Zawsze, gdy rodzice odejdą, to dopiero wtedy przychodzą myśli: dlaczego nie zapytałem o to czy tamto. Dużo z nim zniknęło, ale jednak jest pamięć o nim” – To ponownie słowa syna generała Andrew Maczka.

Pytajmy więc … Taki jest cel naszego projektu, dlatego bardzo pomocne okazały się wskazówki otrzymane od Przemysława Kubicza, studenta historii Uniwersytetu Rzeszowskiego. 29 marca przeprowadził lekcję online II wojna światowa – wspomnienia świadków dla uczniów klasy 7b. Lekcja (na potrzeby projektu eTwinning Memories for the Present) miała na celu uświadomienie potrzeby zapisu żyjących jeszcze świadków zdarzeń z przeszłości, jak i wskazanie młodzieży, w jaki sposób przeprowadzić rozmowę ze starszą osobą. Część merytoryczną zobrazował nagrany przez studenta wywiad z przedstawicielką tego pokolenia ze swojej rodziny. Sposób prowadzenia lekcji, opowiadania i prezentowania treści spotkał się z dużym uznaniem uczniów.

Pełen ten artykuł cytatów, ale nie sposób przejść obojętnie obok wielkich ludzi i ich pięknych słów (zródło cytatów Dzieje.pl Portal Historyczny publikacja 3.11.2018).

Zapraszamy do obejrzenia filmiku: https://www.facebook.com/SPBoguchwala/videos/788064382096049

zespół eTwinning SP Boguchwała

Zajrzyjcie na stronę naszego projektu. Są tam również efekty pracy zespołów z Włoch i Francji. Sprawdźcie kim był Michel Picon i przeczytajcie piękne wiersze włoskich uczniów o tematyce wojennej. 

https://twinspace.etwinning.net/122104/home

etwinners w akcji…

Ostatni miesiąc realizacji naszego projektu eTwinning Memories for the present okazał się dla nas bardzo pracowity. Po nieco wcześniejszym powrocie włoskich i francuskich uczniów do nauczania stacjonarnego, na Twinspace pojawiły nowe materiały, m.in. wiersze włoskich kolegów na temat II wojny światowej (w języku angielskim). Ich mocna i wzruszająca treść zainspirowała nas do wykonania dodatkowego zadania. Postanowiliśmy wyrecytować te wiersze i nagrania umieścić na padlecie. Usłyszycie tam recytację: Julii Olejasz, Mileny Szudrowicz, Aleksandry Dykiel, Magdaleny Byjoś, Anny Furtek, Anny Drozd, Oliwii Wolan. Dziękujemy za Waszą pracę i twórcze podejście do zadania. Mamy więc kolejny produkt, którym możemy się pochwalić, a jednocześnie jest to coś, co wzmacnia nasz poziom współpracy międzynarodowej. 

Link do naszego padletu: War in young people’s wordshttps://padlet.com/agatara16/r7w5ha1p9wmnb3h7

Sprawiliśmy tym ogromną przyjemność autorom wierszy, a niektórych mogliśmy poznać podczas spotkania online w czwartek, 13 maja. Spotkanie zaplanowane zostało przez koordynatorów szkół z Włoch, Francji i naszej oczywiście. Uczestniczyło w nim ponad 30 osób – uczniów szkół partnerskich i 4 nauczycieli. Omawialiśmy kwestie dotyczące finalnego produktu naszego projektu, a pod koniec godzinnego spotkania opowiadaliśmy sobie o naszych szkołach. Nie było łatwo rozmawiać w języku angielskim przed tak szerokim gronem, ale poradziliśmy sobie i nawet wykazaliśmy się inicjatywą założenia grupy na Instagramie, w celu wspólnej pracy nad eBookiem. Dziękujemy Magdzie Byjoś za szybkie działanie i doceniamy jej zdolności kierowania zespołem (self-appointed leader).

Poza tym w spotkaniu naszą szkołę reprezentowali: Julia Bielenda, Maksymilian Gola, Kamil Ciosek, Tymoteusz Byjoś, Julia Olejasz, Anna Drozd i Igor Żarów.

Dodatkowa korzyść jest taka, że możemy swobodnie ćwiczyć angielski, bo grupa na Instagramie jest duża i jej aktywność również (zaletą jest to, że nie ma tam nauczycieli  

Na TwinSpace projektu znajdziecie też wiersze francuskich kolegów (pojawiły się dopiero 12 maja, więc nie było już czasu na ich wyrecytowanie i nagranie. Zawsze możemy nad nimi popracować na lekcjach angielskiego).

                  zespół eTwinning, SP Boguchwała

P.S. Z ostatniej chwili: Po czwartkowym spotkaniu otrzymaliśmy wspaniały prezent od francuskich kolegów – video, na którym prezentują swoją szkołą i przedstawiają się (tak, na końcu projektu, bo dopiero teraz udało im się to zrobić, ale cieszymy się, że do nas w końcu dołączyli i możemy się cieszyć efektami naszej współpracy).

To już finał naszego projektu eTwinning Memories for the Present. Wynikiem intensywnej pracy ostatnich dwóch tygodni jest eBook (projekt graficzny i koordynacja: Magdalena Byjoś). Składa się z 5 części, których zawartość to wypracowane wspólnie materiały. Do nas należało opracowanie rozdziałów: Memories hidden in our families (Wspomnienia ukryte w historiach naszych rodzin) oraz Fashion – not only vanity. Przygotowaliśmy video, o którego wartości decydują autentyczne materiały udostępnione dla nas przez rodzinę Radka Kamińskiego, za co bardzo dziękujemy. Przeprowadził on wywiad ze swoim tatą na temat jego wuja Feliksa Kamińskiego – postaci, której wczesna młodość przypadła na ciężkie czasy wojny i zdeterminowała jego dalsze losy. Tłumaczenie wywiadu na język angielski wykonała Anna Furtek, Tymek Byjoś pomógł w opracowaniu technicznym.

Druga część video to opis wspomnień prababci Basi Rusinek. To bardzo ważne, żeby pytać, pamiętać, przekazywać. To wiele nas uczy, bo trudno pojąć ogrom cierpienia, poziom trudu codzienności tego okresu. Nauczymy się i przekażemy przyszłym pokoleniom jak sobie radzić, jak pozostać ‘człowiekiem’ w warunkach degradujących wszelkie wartości.

Do eBooka dołączymy też polskie piosenki wykonane m.in. przez Noemi Plutę z klasy 5a (dzięki współpracy z panem Grzegorzem Ziobro – nauczycielem muzyki). Wykonanie utworu Deszcz, jesienny deszcz jest tak piękne, że udostępniamy je już dzisiaj. Brawo Noemi!

Do zadania o modzie z czasów okupacji udało nam się pozyskać pomoc pani Moniki Sołoduszkiewicz, pełniącej funkcję Głównego Specjalisty Działu Zbiorów Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Szukając materiałów do tego tematu, natknęliśmy się na ciekawe artykuły jej autorstwa. Korespondencja mailowa przyniosła efekt w postaci udzielenia licencji naszej szkole na wykorzystanie cyfrowej wersji części zbiorów.

Jesteśmy za to bardzo wdzięczni, bo opracowany materiał zyskał profesjonalną oprawę merytoryczną.

Autentyczne zdjęcia, wycinki prasowe z lat 40-tych zainspirowały nas do przygotowania stylizacji i ich zapisu cyfrowego. Do tego zadania zaangażowali się: Maja Krasowska – reżyser pokazu; Julia Bielenda – autorka zdjęć; modele i modelki: Zofia Górka, Barbara Rusinek, Nadia Kaczmarska, Aleksandra Salamak, Sebastian Szczepan i Kamil Ciosek. Magdalena Byjoś jest autorką projektu oraztekstu o modzie z czasów okupacji w języku angielskim, która stanowi część teoretyczną do przygotowanej infografiki Fashion – not only vanity. Magda umieściła na końcu piękny cytat, który pięknie podsumowuje treść naszego projektu: Memories can be our worst enemy, yet closest friend.

Zapraszamy do obejrzenia: Fashion – not only vanity

Wywiad Radka z tatą: https://www.youtube.com/watch?v=aOtPv7vDLxo

eBook (piosenkę „Deszcze jesienny deszcz” wykonuje Noemi Pluta z kl. Va): eBook

Nasze ostatnie zadanie projektowe, czyli moda lat 40-tych stało się dla młodych ludzi inspiracją do nagrania pokazu mody. Tak jak wspomnieliśmy w ostatniej odsłonie naszej relacji eTwinningowej, dzięki zyczliwości Pani Moniki Sołoduszkiewicz z Działu Zbiorów Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, mogliśmy (klasa 8b) opracować tematyczną infografikę wzbogaconą cyfrową wersją autentycznych eksponatów. Dołączyliśmy również zdjęcia stylizowane i inspirowane modą z czasu wojny. W roli modeli mogliście zobaczyć uczniów z klasy 7b i 8b. 

Współpraca nie zakończyła się na tym, bo inicjatywę przejęła Maja Krasowska, 7b i wraz z Zosią Górką stworzyły scenariusz pokazu mody. Zaprosiły do współpracy kolegę i koleżanki  z klasy Sebastiana Szczepana, Nadię Kaczmarską, Milenę Szubę (długo namawialiśmy tę dziewczynę:) oraz Basię Rusinek i Olę Salamak z 8b. Asystentki modeli i osoby czuwające nad sprawnym przebiegiem pokazu to: Julia Bielenda, Milena Szudrowicz, Ola Dykiel i Magda Byjoś z 8b. Miło było patrzeć na tę współpracę, choć czasami powiało grozą… Ale reżyser pokazu musi nad wszystkim panować, a nie było łatwo. Dotknęła nas tzw. złośliwość rzeczy martwych, czyli złośliwość aparatu fotograficznego- nie chciał nas nagrywać. Za to dzięki wyrozumiałości nauczycieli, szczególnie wychowania fizycznego, udało się nagrać 4 odsłony pokazu: dwie współczesne i dwie inspirowane modą lat 40-tych. Brawo Pani Reżyser! Któż to? Majka Krasowska. Jest co oglądać, więc nie wahajcie się i zwróćcie uwagę na to jak wiele współczesna moda czerpie z tamtych lat: luźne spodnie z wysokim stanem, obszerne(za duże marynarki), nakrycia głowy, chustki wplecione we włosy, trencz, szmizjerka, długość spódnic i sukienek, kołnierzyki, krój bluzki, letnie zwiewne kobiece sukienki. Dodatkowo zastanawia nas fakt, że w tamtych czasach i dziś propagowany był recykling ubrań. Inne przyczyny? A może jest tu jakaś analogia? Pomyślcie… 

Myślę, że mamy gotowy temat na przyszłoroczny projekt!

Jako koordynator projektu Memories for the Present dziękuję fantastycznym młodym ludziom za pracę  i dystans do siebie. Cieszę się, że mogliście zaprezentować tak pięknie swoje talenty, urodę i radość. Wasza energia promieniuje! Dziękuję:)

                                                                                            Agata Rąpała

Zapraszamy do obejrzenia: fashion show 'WW2 inspirations' 

                                                                             

Comments are closed.